Pakketje - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Dianne Hofenk - WaarBenJij.nu Pakketje - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Dianne Hofenk - WaarBenJij.nu

Pakketje

Door: Dianne

Blijf op de hoogte en volg Dianne

30 Januari 2007 | Kenia, Nairobi

Na mijn terugkomst uit Mombasa kreeg ik bericht dat er een pakketje voor me klaar stond bij de post. Tijdens mijn lunchpauze ging ik op weg naar GPO (general post office) om mijn pakket op te halen. Eenmaal daar werd ik doorverwezen naar een andere vestiging van Posta. Na een kwartiertje lopen, was ik bij de andere vestiging en toen ik binnenkwam zag ik dat het niet erg druk was. Ik verwachtte dus snel weer buiten te staan met mijn pakketje...
Ik gaf mijn ontvangstbevestiging af en iemand ging op zoek naar mijn pakket. Ze had het vrij snel gevonden, dus ik dacht bij mezelf ‘mooi, nu even betalen en dan weer terug naar kantoor’. Niet dus. Ik moest naar een andere balie, waar ik het pakket open moest maken en moest laten zien wat er in zat. Een vrouw berekende hoeveel belasting ik moest betalen over de goederen in het pakket (4 zakken M&M’s, 1 doos Celebrations, een chocoladeletter, een plastic verjaardagsslinger en een stuk of vijf kaarten). Ze schreef het bedrag (KSh 360) op een papiertje en met dat papiertje moest ik naar een andere balie (het pakketje moest ik achterlaten) om de belasting te betalen. Toen ik daar aan de beurt was, zei de baliemedewerker dat ik eerst naar een andere balie om de hoek moest. Ik ging naar de andere balie en het enige wat ze daar deden was een stempel op het papiertje zetten. Ze controleerden niets, keken niets na, gaven alleen een stempel. Ik zag het nut van deze stap niet in. Maar goed, met mijn gestempelde papiertje ging ik weer terug naar de andere balie. Daar stond een man voor me in de rij en hij zei dat ik direct naar de volgende balie kon en niet hoefde te wachten. De baliemedewerker zei "wacht" en bekeek mijn papiertje. Hij zei "this one is okay", dus ik dacht dat hij bedoelde dat ik inderdaad door kon gaan naar de volgende balie om de KSh 40 aan ‘postkosten’ te betalen. Eenmaal aan de beurt bij die balie werd ik teruggestuurd naar de belastingbalie. Bij de belastingbalie zei de medewerker "where did you go? I told you to wait". Juist. Nadat ik de belasting en vervolgens de postkosten had betaald (bij beide balies vult de medewerker handmatig een formulier en ontvangstbewijs in, dus dat duurt wel even), kon ik eindelijk mijn pakketje meenemen. Ik wilde naar buiten lopen, maar bij de uitgang vroeg een man waar ik mijn ontvangstbevestigingen (twee stuks, van de betaling van de belasting en de postkosten) had. Met de ene ontvangstbevestiging moest ik bij hem zijn en met de andere weer bij een andere balie. Bij beide balies schreven ze volgens mij alleen het nummer van de ontvangstbevestiging in een schrift...
Acht balies en 45 minuten later stond ik weer buiten, mét mijn pakketje! Fascinerend hoe ingewikkeld en log je een simpele handeling kunt maken...

Groetjes,

Dianne

PS: Papa & mama, opa & oma, oma, Rob & Marlies: nog bedankt voor jullie dingen in het pakket!

  • 01 Februari 2007 - 20:16

    Marian Elijzen:

    Hebben ze daar nog nooit van economisch werken gehoord? Ze zullen daar wel raar opkijken hoe die
    westerlingen werken!
    groetjes,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dianne

Via Aiesec loop ik 4,5 maand stage bij een software ontwikkelingsbedrijf (Health Data Systems) in Nairobi, Kenia. Ik doe de marketing. Het bedrijf heeft nog geen product op de markt, maar dit moet de komende maanden gaan gebeuren.

Actief sinds 11 Okt. 2006
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 28641

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2006 - 24 Maart 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: