Eerste werkdag - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Dianne Hofenk - WaarBenJij.nu Eerste werkdag - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Dianne Hofenk - WaarBenJij.nu

Eerste werkdag

Door: Dianne

Blijf op de hoogte en volg Dianne

17 Oktober 2006 | Kenia, Nairobi

Gisterochtend ben ik samen met iemand van Aiesec naar het bedrijf geweest waar ik ga werken. Het bedrijf heet Health Data Solutions Ltd en is pas drie jaar geleden opgericht. De eigenaar en directeur is vrij jong en heeft twintig jaar in Duitsland gewoond. Hij heeft daar gestudeerd en voor grote bedrijven (o.a. Intel) gewerkt als marketing manager en general manager. Tijdens het eerste gesprek merkte ik meteen dat hij veel weet van marketing en ik denk dan ook dat het een hele goede, leerzame stage gaat worden. Naast deze (commerciele) directeur is er ook een directeur die zich bezighoudt met de technische kant van het bedrijf (de producten). Verder zijn er vier mensen die zich bezig houden met het ontwikkelen van de producten en drie mensen die de systemen testen en implementeren bij de klanten. Ze hebben twee producten: één smartcardsysteem voor gebruik in de gezondheidszorg en één voor e-payment. De afgelopen drie jaar zijn ze vooral bezig geweest met het ontwikkelen en finetunen van de producten. Nu zijn ze toe aan het commerciële gedeelte. Het bedrijf is dus nog in de opstartfase en maakt nog geen winst.
Na de kennismaking met alle werknemers, mocht ik de rest van de dag vrij nemen om een beetje door de stad te struinen en wat praktische zaken te regelen.
Vandaag is mijn eerste echte werkdag. Ik moet elke dag beginnen tussen 8.00 en 8.30 uur en mag stoppen vanaf 17.00 uur. Ze hebben hier flexibele tijden, omdat je nooit ergens op een exacte tijd kunt zijn vanwege het verkeer. Het verkeer in Nairobi is echt dramatisch: het is één grote chaos en ik ga hier zeker niet auto rijden. Tijdens de spits sta je lang in de file en aangezien degene bij wie ik logeer een redelijk eind buiten de stad woont, moet ik vroeg vertrekken en ben ik laat thuis. Vandaag ben ik naar het bedrijf gebracht door Susan (het meisje bij wie ik logeer). Ze moest haar zus om 6.00 uur van het vliegveld ophalen en heeft me daarna bij het bedrijf afgezet. Om op tijd op het vliegveld te zijn, moesten we om 4.00 uur opstaan en ik was al om 6.30 uur op m'n werk. Vanaf morgen zal ik met het openbaar vervoer gaan en dat zal een hele onderneming worden: eerst 20 min lopen van haar huis naar de halte waar de matatu's stoppen (matatu's vormen het openbaar vervoer, het zijn gammele minibusjes waar eigenlijk 14 mensen inpassen, maar waar er meestal meer in zitten, in de busjes staat altijd harde (Keniaanse) muziek aan). Met de matatu is het ongeveer 45 minuten naar de stad. Daarna moet ik weer 20 min lopen naar de halte van de matatu die me naar het bedrijf werkt. Dit ritje is ongeveer 15 minuten. Tot slot moet ik nog 5 minuten wandelen. Dus bij elkaar ben ik zo'n twee uur onderweg, wat betekent dat ik om zes uur 's ochtend van huis moet vertrekken. Het leven in Kenia is dan al in volle gang, want iedereen staat hier heel vroeg op.
Als het goed is, krijg ik volgende week een appartement dichtbij het centrum, dus dan hoef ik niet meer zo lang te reizen.
Gistermiddag heb ik geholpen met het werven van nieuwe studenten voor Aiesec op de universiteit van Nairobi. Gisteren startte namelijk het academische jaar en ze houden net als wij een soort openingsmarkt. Het academische jaar is heel anders ingedeeld dan bij ons. Er zijn veel meer mensen die willen studeren dan er plekken zijn, dus de meeste mensen hebben maar 30 weken per jaar les, zodat in die andere weken andere mensen les kunnen krijgen (ze hebben eigenlijk twee shifts studenten per jaar). Susan bijvoorbeeld heeft nu tot en met maart vakantie. De meeste mensen houden echter geen vakantie, maar doen extra cursussen of projecten in die periode.
De komende weken zal ik eerst worden getraind in hoe het bedrijf werkt en de producten die ze hebben. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Groetjes,

Dianne

PS: Ik heb een Keniaanse simcard gekocht, dus als je me wilt bellen of smsen, kun je dat doen op: +254723403692.

  • 17 Oktober 2006 - 14:15

    Marieke:

    Hee Dianne!
    Leuk om te lezen over je belevenissen en hartstikke fijn dat alles goed met je gaat!
    geniet ervan!

    groetjes, Marieke

  • 17 Oktober 2006 - 17:35

    Susan:

    Hallo Dianne,
    Nou, de eerste verhalen vanuit het "verre Afrika" klinken positief! Heel veel succes met alles en ik ga regelmatig een blik werpen op je site! Ik wil ook naar Afrika.....!!!!
    groetjes Susan

  • 17 Oktober 2006 - 20:10

    Annet V. W.:

    Hoi, Dianne
    Ik hoorde vorige week van Ilse dat je naar Africa ging. Toevallig was je vader vandaag bij ons aan de zaak en ik vroeg hem naar jou. Hij vertelde van je site. Ik heb je eerste verhaal gelezen. Ik zal je site regelmatig proberen te volgen. Ik wens je heel veel succes. Het lijkt me echt iets voor jou. Veel plezier!

  • 17 Oktober 2006 - 20:27

    Rob:

    Hey Dianne!
    Ik heb net even je gegevens gemaild. Ik hoop dat hij goed is gelukt en overgekomen anders hoor ik het wel! Ik heb je verhalen gelezen en zo te horen het je het wel naar je zin! Veel plezier en k zal de site in de gaten houden..

    Groeten Rob

  • 18 Oktober 2006 - 09:01

    Dieuwertje:

    he dianne,
    super leuk om te lezen!! Veel succes en plezier daar.
    x dieuw

  • 18 Oktober 2006 - 12:33

    Nora:

    Hee Dianne!
    Leuk omje verhalen te lezen. Ze klinken me erg bekent in de oren :) Geniet van de tijd daar!!
    Groetjes Nora

  • 18 Oktober 2006 - 19:20

    Lydia:

    Hey dianne!!!
    Goed te horen dat het je goed bevalt. Ik hoop dat je werk je ook goed zal bevallen. Beetje jammer dat je nu 2 uur moet reizen om op je werk te komen, maar hopelijk verbeterd dat als je in je traineehouse zit..
    Hoe zijn de andere trainees???? En hoe zijn de AIESEC-ers?? (net zo aardig als in Nijmegen ;-) )
    Grt Lydia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dianne

Via Aiesec loop ik 4,5 maand stage bij een software ontwikkelingsbedrijf (Health Data Systems) in Nairobi, Kenia. Ik doe de marketing. Het bedrijf heeft nog geen product op de markt, maar dit moet de komende maanden gaan gebeuren.

Actief sinds 11 Okt. 2006
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 28649

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2006 - 24 Maart 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: